Vuxendomen

16 februari 2010 at 05:45 Lämna en kommentar

Min ungdom var en svår tid. I synnerhet den sena tonåren.
Jag kunde vakna runt lunchtid en junidag med ett svagt minne från nattens omgång med Kvinnofängelset fastetsad mellan ögonlocken. Min ambition var att inta nio ostmackor och tre liter O’boy till frukost för att sedan slöläsa tidningar i en timme eller två. Sedan drack jag folköl i solen och spelade freestyle med fräck musik. Jag planerade famtiden med livshunger och längtan i blick.

Så kunde det vara. En junidag 2002.

Men sen vuxendomen kom in i mitt liv har den där gnolande glädjen förbytts till gråt och vrede och jobbiga saker.
På tio-i-topp-listan över jobbiga saker med vuxenliver ligger helt klart kläder. Sammhällsnormen säger att om man inte sitter hemma och ugglar så måste man byta kläder varje dag. Annars är man äcklig och folk viskar och pekar och pratar i ondo bakom ens rygg.
Igår gav jag mig därför ut i den bitska kylan med målet att inhandla tvättmedel för att på så sätt kunna tvätta kläder som jag har förstått att man gör istället för att handla nya. Efter en halvtimmes flåsig och smärtande promenad upptäcker jag att jag inte har några pengar med mig. Inte ett enda öre. Inte ens norska pengar. Här i Årjäng fungerar liksom vilket som. Det var bara att vända om. Och nu sitter jag med alldeles för mycket smutsiga kläder och alldeles för lite rena kläder.

En annan sak som ligger på tio-i-topp-listan över jobbiga saker med vuxenlivet är alla dom här breven och papprena man får skickade som handlar om pension, årsinkomst, kostnader, krav, stress och panik.
Annars är det rätt skönt att vara vuxen. Jag får kanske tacka kvinnan som utger sig för att vara min mor för att hon fostrade mig till en vuxen. Det finns många mödrar som misslyckats med det. Men inte min. Hurra.

Entry filed under: Allmänt.

Betydelsefulla ord Morgonrutiner

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Michaelssons Twitter

Snabbfakta

Jag inbillar mig att jag är bitterljuv och extravagant. Jag är i vilket fall som helst oerhört tveksam till livet, tillika känslomässigt störd. Utöver dessa defekter bor det en hel del trams här.
februari 2010
M T O T F L S
« Jan   Mar »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728

Mest klickade

  • Inget
stats for wordpress

