Jag ska snart sova middag. Men först lite lite gnäll.

02 december 2009 at 16:33 1 kommentar

Det har inkommit ett par kommentarer om att jag verkat lite gnällig, negativ och jävligt dryg den senaste tiden. Det kan faktiskt ligga en liten sanning i det. Och eftersom min näst främsta egenskap är att rättfärdiga mig själv och mitt beteende följer härmed en utförlig förklaring till mitt eviga gnällande.

Jag går på en skola där jag och alla andra måste stå ut med trakasserier och hot varje dag. Vi står ut med en tryckt stämning och oroliga dagar. Även personalen råkar ut för dessa hot och dessa slagfärdiga ord varje dag. Men ingen, absolut ingen gör något åt det. Vi har en handfull med människor på skolan som är psykiskt instabila, vissa har även personlighetsstörningar. Det finns absolut ingen gruppdynamik på skolan. Det finns inget som kan ses som sammanhållning. Och det är ingen som gör något åt det. I min roll som kursdeltagarombud har jag haft möten och fört fram elevernas ord många gånger. Både i en lugn samtalston men även i en hetsk stämning. Min partner, mr elevskyddsombud har avsagt sig sitt ansvar. Han orkar inte med den här skolan längre. Så nu står jag ensam kvar med uppdraget att upprätthålla en duglig arbetsmiljö på skolan. Vi har dessutom en rektor som aldrig är här, som vi aldrig kan få träffa, och som aldrig gör det han borde göra, dvs stänga av elever från skolan som får oss andra att bryta ihop/vara oroliga och känna ett stort obehag. Många elever har redan lämnat skolan pga detta. Efter jul kommer många fler göra det. Vi har dessutom en elev som i helgen svalde alla tabletter som fanns i närheten tillsammans med en hel del alkohol. Det kan anses som ett försök att lämna allt, det kan också ses som ett försök att ropa på hjälp.
Jag kan vakna på mornarna och vara beredd att packa ihop allt. Jag vill inte vara kvar här. Jag vet inte ens om jag vill försöka strida för att det ska bli bra. En liten del av mig vill skita i precis allt och ignorera allt som har med vuxet ansvar att göra.

Utöver den lilla detaljen att jag varje morgon slåss med tanken på att sluta på skolan, finns det nog en liten höstdepression i miniatyr inknackad i ryggen. Inte något allvarligt. Men tillräckligt för att få mig att tappa allt som har med ambition och kreativitet att göra. Jag flyter bara med. Jag är varken glad eller ledsen. Jag är varken trött eller pigg. Jag är ingenting. Ingenting annat än jävligt gnällig och grinig.

Nu finns det säkert ett geni eller två som lägger fram förälskelse-kortet. Det faktum att Sandra Michaelsson har gått och blivit en smula förälskad så här mitt i höstterminen har faktiskt ingen betydelse. Snarare tvärtom. Hur bra det än känns, och hur stort det än är skapar det andra negativa känslor. Jag åker till Stockholm titt som tätt utan någon som helst hänsyn till er andra som bor där (eller i närheten). Och som jag naturligtvis vill träffa. Men sån är jag. Totalt självcentrerad och tänker bara vad som passar mig. Och just det faktum att han bor i Stockholm skapar en distans som ibland är svår att behärska. Jag stänger av alla känslor, för att jag inte orkar gå omkring och känna allt jag känner när han inte finns i närheten. Men så sätter jag på alla känslor igen, när jag vet att han finns där, och jag har möjlighet att ge allt jag vill ge. Av och på. Precis hela tiden.

Vad har vi nu lärt oss av det här? Inget annat än att jag fortfarande är gnällig. Jävligt gnällig dessutom.

Klart slut.

Entry filed under: Allmänt.

Föreställningen är inställd Kom inte här och säg att jag inte försöker.

1 kommentar Add your own

  • 1. Din engelsman  |  02 december 2009 kl. 21:45

    Du är också otroligt fin och alldeles underbar! Puss

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Michaelssons Twitter

Snabbfakta

Jag inbillar mig att jag är bitterljuv och extravagant. Jag är i vilket fall som helst oerhört tveksam till livet, tillika känslomässigt störd. Utöver dessa defekter bor det en hel del trams här.
december 2009
M T O T F L S
« Nov   Jan »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Mest klickade

  • Inget
stats for wordpress

