En dag. Som jag inte kan skriva om utan att uttrycka mig frikyrkligt. Jag ber om ursäkt för det. Men det är visst såhär man blir efter en månad i skogen.

16 september 2009 at 22:34 Lämna en kommentar

oscar

Bilden har jag helt utan dåligt samvete snott härifrån

Vet ni hur dom konstiga dagarna känns? Dom där dagarna som är nästintill overkliga men så livfulla? Vet ni vem Oscar Guermouche är? Ni kan läsa om honom här. Eller så kan jag berätta att han är en av konstfackseleverna som haft olagliga inslag i sina utställningar. Anna Odell och Magnus ”Nug” Gustavsson är andra elever som det skrivits om. Oscar är gästlärare på min skola den här veckan. Idag hade han en två timmars föreläsning som kan vara det bästa jag varit med om i hela mitt liv. Inte för att han är en bra talare, eller för att han är en karismatisk person. I själva verket vet jag inte alls vad det är som gör mig så fascinerad. Eller så känslomässigt berörd. Jag vet inte ens om jag tyckte att det han sa var bra. Men jag är berörd.
Jag har under kvällen spenderat tid med honom. Pratat. Om allt. Men mest om konst. För honom är konstfack och konstnärer det finaste som finns. Själv känner jag mig inte ens i närheten av kvalificerad för att kunna tillhöra konstvärlden. Jag vill nog inte ens tillhöra den. Den moderna konsten är för mig lika främmande som hur man kan tycka om bacon. Men något hände idag. Ni vet en sån där uppenbarelse. Jag jämställer inte Oscar som en uppenbarelse, eller en budbärare. Men om jag någon gång ska skriva en bok om mitt liv ska jag berätta om den här dagen då jag såg saker, hörde saker och kände saker som är så nära ett religiöst ögonblick man kan komma. Overkligt. Men livfullt.

Entry filed under: Allmänt.

Utanför min dörr hänger ett porträtt med tvångsmässiga ljudeffekter Nattfilosofen är igång igen. Att jag aldrig lär mig. Är det så svårt att gå och lägga sig egentligen?

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Michaelssons Twitter

Snabbfakta

Jag inbillar mig att jag är bitterljuv och extravagant. Jag är i vilket fall som helst oerhört tveksam till livet, tillika känslomässigt störd. Utöver dessa defekter bor det en hel del trams här.
september 2009
M T O T F L S
« Aug   Okt »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
stats for wordpress

