Dear Ms Michaelsson…

16 februari 2009 at 15:44 2 kommentarer

…så började ett handskrivet brev som skickats till mig. I brevet fick jag veta allt om en 9 årig pojke i Kenya. Att han älskar att sjunga, sjunger i kör, spelar fotboll och att hans hälsa är okej. Okej är inte ett ord man vill läsa när man pratar om hälsan. Då vill man läsa bra. Inte okej. Hans familj däremot mådde bra, men pojken själv var bara okej.
Pojken är Antony Owar. Och han är mitt fadderbarn. Han bor i Kenya och går i skolan, men kan fortfarande inte skriva. Istället skriver hans mamma Pamela Arwa, och jag kan inte ens räkna alla gånger hon skriver ”God bless you Ms Michaelsson”. Det här är så nära verkligheten man kan komma. När jag håller brevet i mina händer. Men det känns helt overkligt.

Jag sitter nu och försöker skriva något tillbaka. Men vad kan jag skriva? Att jag blir så jävla förbannad när inte internet fungerar, eller att jag är så trött numera, jag sov ju bara 10 timmar inatt fast jag ville sova 12. Eller att jag inte vet var jag ska göra av alla böcker jag nyligen inhandlat. Dom får inte plats någonstans. Eller varför inte skriva att jag faktiskt har rinnande vatten och kan öppna kylskåpsdörren så fort jag är hungrig.
Eller så skriver jag bara ett hej. Och tackar för brevet. Det där brevet som jag läst varenda kväll den senaste veckan. För ingenting kan jämföras med den där känslan. Av att jag gör absolut ingenting, men enligt Pamela gör jag allt hon inte kan göra för sin son.

Entry filed under: Allmänt. Tags: , , , , , .

Men getterna då? Det är svårt att vara korrekt

2 kommentarer Add your own

  • 1. cajjan  |  16 februari 2009 kl. 22:11

    Jag tar tillbaka allt jag sagt. Det där var fint. Kanske lite för fint. Sådär fint som det bara är på film så man inte vet hur man ska hantera det i verkligheten.

    Svara
  • 2. Emelie H  |  17 februari 2009 kl. 08:10

    jag vill äta thai med dig i morgon eller på torsdag :)

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Michaelssons Twitter

Snabbfakta

Jag inbillar mig att jag är bitterljuv och extravagant. Jag är i vilket fall som helst oerhört tveksam till livet, tillika känslomässigt störd. Utöver dessa defekter bor det en hel del trams här.
februari 2009
M T O T F L S
« Jan   Mar »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728  

Mest klickade

  • Inget
stats for wordpress

