Sommardagar jag minns

10 januari 2009 at 16:52 Lämna en kommentar

Mina föräldrar har under min barndom gjort sitt allra bästa för oss barn. Vi är tre stycken. Min storebror Michael, min lillebror Nicklas, och jag, den mytomspunna Sandra. Vi tre syskon har mycket gemensamt, dock inte vårat efternamn, då min storebror är vad som kallas halvbror. En annan pappa och allt det där.
Men för att vi barn inte skulle behöva sitta ensam hemma under sommrarna delade mamma och pappa upp semestern var och en för sig. Och semester är ett begrepp som mamma och pappa uppenbarligen har skilda åsikter om.

När pappa har haft semester har han samlat barnen, framförallt mig och min lillebror, ett par av sina vänner och placerat oss i en husvagn för att åka land och rike runt. Dom campingplatser jag inte sett är inte värda att se skulle man kunna sammanfatta det hela. När man var barn, och man inte brydde sig om vem man sov med, eller vem som höll handen i lekparken eller var man egentligen befann sig var det kanske dom lyckligaste stunderna i mitt liv. Vi gick på tivoli, vi såg på djur, vi grillade mat, vi badade och framförallt intogs det en hel del mat och dryck.
Men när åren går och man blir äldre, brösten växer och man blir blyg är det inte lika enkelt längre att sova i en husvagn full av män, eller för den delen vara glad åt dessa campingresor. Jag minns en sommar vi åkte till Göteborg. Det var jag, Nicklas, pappa och min extra mamma Bosse. Bosse och pappa har alltid haft en väldigt tvetydigt relation till varandra, men det ska vi inte fördjupa oss i nu.
På denna lilla campingsemester minns jag en kväll då jag och Nicklas låg och sov i den trånga husvagnen. Det doftade blöta badkläder och utspilld öl. Pappa och Bosse hade tillsammans vinglat in i en närliggande krog, eller bögklubb, jag vet inte riktigt. Plötsligt väcks vi av att Bosse sliter upp dörren och skriker: ”Sandra, Sandra, jag behöver dina pengar”. Jag tittar yrvaket på den berusade extramamman och letar snabbt reda på min plånbok. Bosse förklarar att dom hade suttit och druckit sig glada men att deras pengar tagit slut. Och om ingen betalade för dom skulle pappa tvingas diska hela natten lång. Mitt livs besparingar, dvs 500 kronor låg i plånboken och jag använde dom mer än gärna för att betala ut pappa från krogen. Jag ville inte att pappa skulle behöva diska hela natten, han förtjänade bättre än så. Jag gav mina pengar till Bosse och fick en känsla av vemod, men stolthet. Jag hade hjälpt pappa och Bosse ur en nödsituation. En minut senare ramlar både pappa och Bosse in i husvagnen och kvider av skratt. Bosse pekar och skrattar åt mig, jag hade varit lättlurad och gick på ett så billigt skämt. För det var naturligtvis ett praktikal joke som två medelålders män i en homoerotisk situation utsatte denna 12 åriga flicka med rödfärgat hår för. Jag skrek att jag hatade dom och försökte somna om. Hur man nu lyckas göra det när två avsevärt onyktra män ligger och berättar hemlisar för varandra hela natten. Vi åkte aldrig på någon semester ihop efter det. Jag vet inte om det var jag som motsatte mig det hela, om det var pappa som led av skam, eller om det var min mamma som satte stopp för alltihop. Jag minns bara att barndomens semestrar tog slut där i Göteborg på Lisebergs Camping.

När mamma däremot haft semester har vi cyklat genom hela Falun på små utflykter. Vi har sett gruvan tusentals gånger, vi har cyklat på skogsvägar, vi har letat badstränder och vi har framförallt fått solsken och frisk luft. Ibland satte vi oss på ett tåg som tog oss upp till Jämtland. Jag minns smörgåsarna vi hade med oss. Polarbröd och stekt ägg. Jag minns solen som lyser in genom gardinen och den täta skogen man åker genom. Jag minns konduktörens röst: ”Nästa Bräcke, Bräcke nästa” och jag minns att jag och Nicklas delade freestyle som det då hette. Man kunde ha två hörlurar i denna lilla apparat och vi lyssnade på sagoband. Jag tvingade honom att lyssna på Askungen, och han tvingade mig att lyssna på He-man. Väl framme i Jämtland hälsade vi på gamla släktingar, frös trots sommarmånaderna och slogs med myggen. Jag minns dom snötäckta fjällen långt där borta i horisonten och jag minns mormors hallonsylt blandat i fjällfilen.

Mamma och pappa har som sagt gjort sitt allra bästa för våran skull. Ibland med mindre lyckade resultat. Men nog har vi haft det bra. Jag har sett Sverige, och jag har känt gräs under fötterna. Mycket mer än så kan man inte begära. Att jag sen haft manliga extramammor och spenderat timme efter timme på ett tåg eller en bil, och ständigts lurats av Pappa och Bosse är sånt man får se som en bonus.

Entry filed under: Allmänt. Tags: , , , , , .

Men för tusan! Vahetterre…

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Michaelssons Twitter

Snabbfakta

Jag inbillar mig att jag är bitterljuv och extravagant. Jag är i vilket fall som helst oerhört tveksam till livet, tillika känslomässigt störd. Utöver dessa defekter bor det en hel del trams här.
januari 2009
M T O T F L S
« Dec   Feb »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Mest klickade

  • Inget
stats for wordpress

