Du och jag pappa, Del 2

16 november 2008 at 05:03 Lämna en kommentar

Han vill ha ”macka” och o´boy.
Denna klassiska och näringsrika lördagsfrukost.
Jag faller för frestelsen och tillsammans äter vi frukost, läser morgontidningen och jag känner hur jag börjar gå ner i varv. Slappna av. Andas lättare.

Först kommer det smygande, men man vet att det kommer.
Och som på beställning smäller han händerna i bordet och dunkar fötterna i golvet.
Många sekunder passerar och han har slamrat fram en nätt liten melodi.
Jag får inte till det, säger han och börjar om igen.
Hans ansikte avslöjar inte en min. Är han road? Koncentrerad? Hjärnskadad?

Fler sekunder passerar och han säger: – Snart klar.
Och plötsligt tystnar han. Han är klar
Han bläddrar blad i tidningen och tar en tugga av sin macka. Innan han börjar leta efter ljud.
Han letar efter världens mest irriterande ljud. Och jag kan garantera att han hittar dom.
Varenda litet irriterande ljud hittar han.

Efter ett rikligt intag av socker och mjölk går jag för att säga godnatt till mamma.
Trots att hon nyss klivit upp.
Han studsar in i rummet med kaffekoppen i högsta hugg och säger att kaffet var för varmt.
– Men nu är det bra.
Och så gör han den världskända dunsen med foten i golvet. Som om han spelade i ett band och dom skriker ”Mer baskagge” till honom.
Men vi är inte hans band. Vi är hans lidande familj.
Det enda mamma hinner säga innan jag går och lägger mig är:
– Det här är inte bra Sandra.
Nej, det är verkligen inte bra. Är det någon som vill byta lott?

Entry filed under: Allmänt. Tags: , , .

Du och jag pappa, Del 1 Avsändare: Tanten

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Michaelssons Twitter

Snabbfakta

Jag inbillar mig att jag är bitterljuv och extravagant. Jag är i vilket fall som helst oerhört tveksam till livet, tillika känslomässigt störd. Utöver dessa defekter bor det en hel del trams här.
november 2008
M T O T F L S
« Okt   Dec »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Mest klickade

  • Inget
stats for wordpress

