När Dalarna ska skratta

07 november 2008 at 00:38 Lämna en kommentar

loggotypen202

Oj oj oj. Michaelsson är vaken sent inatt. Klockan är 23:25 och hon har alldeles nyss kommit innanför dörren. Ja, man kan ju inte göra annat än att sätta sig tillsammans med bloggen då.

Det finns naturligtvis en anledning till att Michaelsson är vaken så sent inatt. (För nog är det natt alltid). Jag har varit på Norrare Comedy Club på Harrys. Det är en charmerande tanke att Harrys väljer att dubbla priserna på maten. Där sitter jag och betalar 200 spänn för en torr fläskfilé, potatismos och en sur bearnaise. Homo sapiens har tydligen inte lärt sig ännu hur man undviker att bli lurad och besviken. Men nog om det. Underhållningen höll i alla fall toppklass.

Jag har själv aldrig varit på stand up förrut. Just för att jag är så fruktansvärt livrädd för att det ska bli en tyckt och pinsam stämning. Och det blev det ju såklart. När någon slags lokal förmåga står och pratar om hur han låser in sin flickvän och inte matar henne på flera veckor. (Ett skämt som annars skulle få mig att gråta av skratt, men som levererades fel och bara blev pinsamt). Utöver den lilla prikära situationen så var det trevligt, underhållande, och ja, jag fick den där huvudvärken jag får när jag skrattar för mycket.

Men det kan inte vara lätt att köra stand up i Dalarna. Majoriteten av komikerna var såklart stockholmare, och med all rätt blandar dom ihop dalarna med norrland och det var mycket skämt om renar och norrländska. Jag var den enda som skrattade, eftersom dalmasar är för dumma i huvudet och inse att likheten mellan dalabönder och norrlandsbönder är otrolig. Och när Zinat Pirzadeh berättar om sitt liv som flykting blandat med sin syn på svenskarna skrattar jag i jämn takt. Den enda gången dalagubbarna skrattar är när hon säger att sist hennes tandläkare dessutom är hennes taxichaufför. Så jag beundrar både henne, och dom andra som vågar ställa sig och ta emot dalarnas hån, låga tolerans och korkade kommentarer. Det sägs ju att ett skratt förlänger livet. Det betyder att en hel del dalmasar inte kommer leva en dag längre efter den här kvällen.
Och jag som i vanliga fall är onaturligt dalapatriotisk.

Nu släpper vi det här. Tackar Norrare Comedy Club och känner oss nöjda.

Entry filed under: Allmänt. Tags: , , , , .

06:18 10 sanningar om mig själv…

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Michaelssons Twitter

Snabbfakta

Jag inbillar mig att jag är bitterljuv och extravagant. Jag är i vilket fall som helst oerhört tveksam till livet, tillika känslomässigt störd. Utöver dessa defekter bor det en hel del trams här.
november 2008
M T O T F L S
« Okt   Dec »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Mest klickade

  • Inget
stats for wordpress

