I dessa sörjande tider

11 oktober 2008 at 01:07 Lämna en kommentar

Mamma sitter på knä framför våran garderob där skor och regnkläder samlas. Jag sitter fyra meter bort, fullt upptagen med slösurf. Förlåt, jag menar reaserch naturligtvis.
Hon suckar ljudligt och mumlar fram:
– Måste man spara på allting?

Jag vänder med snabbt om och ser henne hålla i ett par skor. Och det är inte vilka par skor som helst. Det är ett par mörkblåa converseskor. Modellen utgick kanske 2006 och om jag säger att dom är slitna, så menar jag att dom är andra världskriget slitna. Dvs det här är skorna som har gått så många mil utan att ha gnällt en enda sekund. Dom här skorna och jag har delat så många känslor, både nyktert och mindre nyktert. Ångest och glädje. Regn och solsken. En festival hann dom dessutom med. Kanske två till och med.
Hursomhelst, vi har ett gediget och troget förflutet tillsammans. Men tiderna går, nya skor inhandlas och man missunnar sina gamla, trötta och ruskigt slitna skor att spendera sin sista tid tillsammans med mina fötter.

Men när mamma frågar om man måste spara på vad som helst så inser jag att jag inte kan spara på ett par obrukbara skor bara för att jag älskar dom över allt annat. Jag har ju 30 andra par skor som behöver minst lika mycket kärlek. Några par är till och med oanvända. Så vad gör väl det om jag slänger ett par som jag aldrig kommer använda igen? Förrutom att mitt hjärta sörjer och jag gråter inombords.

Och historien hade kunnat stanna där. Tragisk och sorglig. Om det inte vore så att min så kallade moder har valt att slänga dessa skor i papperskorgen som finns i badrummet. Där sitter jag, varje gång jag måste uträtta mina behov, och hånas framför detta underbara par. Jag inser att detta perfekta exemplar av favoritskor kommer andas sina sista andetag syre på en plats där inte någon vill andas med öppen mun. Och jag försöker blunda, försöker inte titta. Men jag kan inte låta bli att smeka dom blå skorna försiktigt. Snart är ni bortslängda för gott. Och ni är bortglömda för evigt. Men just nu finns ni ständigt i mina tankar

Entry filed under: Allmänt. Tags: , , , , , .

Fredags övning Om det ändå vore en skattjakt

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Michaelssons Twitter

Snabbfakta

Jag inbillar mig att jag är bitterljuv och extravagant. Jag är i vilket fall som helst oerhört tveksam till livet, tillika känslomässigt störd. Utöver dessa defekter bor det en hel del trams här.
oktober 2008
M T O T F L S
« Sep   Nov »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Mest klickade

  • Inget
stats for wordpress

