01:43 Mina medresenärer på 253

02 oktober 2008 at 01:43 Lämna en kommentar

 Att åka buss samma tid varje dag kan vara både roande och fascinerande. Jag har länge försökt memorera detaljer, lukter, synintryck osv om de människor som jag ständigt delar min resa från Borlänge till Falun om mornarna. Det är såklart olika människor varenda dag. Men det finns några personer som alltid åker på samma buss som mig.

När jag kliver på bussen vid resecentrum sitter alltid kille #1 på sin plats. Han är snaggad, runda glasögon och en tight jeansjacka. Han sitter alltid nerhukad i en bok, som alltid är av science fiction slaget. Han är en nörd ut i fingerspetsarna. Och det jag roas av med honom är hur han ljudligt suckar nedlåtande när någon ska sätta sig bredvid honom då alla andra platser är upptagna. Att flytta en kasse med en matlåda kan vara hur enkelt som helst för vissa, men för honom är det oerhört frustrerande.

Samtidigt som jag kliver på bussen brukar även kille #2 kliva på. Han är rätt söt i sitt röda kortklippta hår och sina tighta jeans. Han är alltid glad. Ett stort leende på läpparna och alltid, alltid, alltid denna Leksands Stars halsduk. Oavsett temperatur eller övrig klädsel. Alltid är han stolt över sitt hockeylag. Han pratar ofta med många, (aldrig mig som tur var) och verkar vara mycket populär bland flickorna, utan att för den delen vara så dödligt snygg.

Det kliver även på en kvinna som jag skulle vilja påstå är manligheten självt. Hon har håret vått bakåtslickat och fastsatt i en liten fläta i nacken. Aldrig någon makeup, aldrig någon finare klädsel. alltid svarta jeans, en skjorta och en svart skinnjacka. Hon står med stadiga ben på marken och kliver på bussen med militärliknande steg. En trygg kvinna med andra ord.

När bussen stannar till i Borlänge centrum kliver den största asiat jag någonsin sett. Han har den typiska 90 tals frisyren: pottfrilla med mittbena. Vattenkammat såklart. Han är enorm! Hade jag inte vetat bättre så hade jag trott att det var den där kinesiska basketspelaren. Men med tanke på att han pratar dalmål med en asiatisk prägel tvivlar jag på att det är han som är han. Men han verkar så oerhört snäll. Jag vill nästan bara krama om honom. Det finns goda chanser att denna man kan vara den mysigaste jag stött på utan att känna honom.

Sen har vi gymnasietjejen med dom helt galna frisyrerna. Hon måste kliva upp minst två timmar tidigare varje morgon för att fixa håret. Det är uppsättningar utan dess like. Man skulle kunna tro att hon ska fotograferas, eller gå en catwalk, eller för den delen gå på en bal. Men det är inget sånt. Vad jag vet i alla fall. Jag kan aldrig sluta titta på henne. Inte för att hon är så väldans söt eller så. För att hennes frisyrer är dom konstigaste jag sett.

Sen har vi kvinnan som alla bävar för att sitta bredvid. Hon är högljudd, har färgglada kläder, någon slags ticks och har alltid med sig så sjukt mycket väskor. Hon börjar ett samtal med alla, skrattar åt allt, och hennes skratt är sådär robust, hest och äckligt. Jag klarar inte ens av att titta på henne. Allra minst sitta bredvid henne. Det är lika som döden. Hamnar jag i närheten av henne brukar jag alltid ta upp min telefon och låtsas ringa någonstans och säga något i stil med: ”Nej, jag har precis slutat jobbet, så nu ska jag hem och sova. Nej det är okej, jag har bara några nätter kvar, sen är jag ledig. Jo natten har varit lugn. Ringer dig sen.” Då förstår alla runtomkring mig, inklusive denna dam att jag är en trött och utarbetad kvinna och att det inte göra någonting om jag är oförskämd och inte svarar. Jag ligger ju bara och sover. Denna kvinna kliver dessutom alltid av vid Högskolan Dalarna. Det finns en viss risk att hon kan vara lärare där. Men hur?

Lägg till 55 andra trötta, svettiga, stressade och hemska människor som man måste trängas med, varje morgon. Jag verkligen ääääälskar att åka kollektivt.

Entry filed under: Allmänt.

08:14 Morgonkalas 05:52 Innan gryningen

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Michaelssons Twitter

Snabbfakta

Jag inbillar mig att jag är bitterljuv och extravagant. Jag är i vilket fall som helst oerhört tveksam till livet, tillika känslomässigt störd. Utöver dessa defekter bor det en hel del trams här.
oktober 2008
M T O T F L S
« Sep   Nov »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Mest klickade

  • Inget
stats for wordpress

