00:43 Natten och dess vänskapliga fiender

01 oktober 2008 at 01:02 1 kommentar

Cajsa ville skriva en inne- och utelista. Men tydligen är hon inte tillräckligt munter för något sådant. Och jag kan nog hålla med henne om det.
Istället kör jag en lista istället med en nattarbetares bästa vänner:

Ute  

  1. Irritation                                                                                                                                                 Det är någon som ställt in ett alarm på en ringklocka här. 00:53 ringer den varenda natt! Men den går inte att lokalisera. Dom få sekunderna man har på sig att leta reda på den förbannade ringklockan är för få helt enkelt. Det finns ju ändå några skrivbord att leta bland. Och man vill ju inte rota alltför mycket heller. Det man inte vet har man inget ont av. Så man vill ju inte riskera att hitta information om någon som man inte vill veta någonting om.
  2. Tröttheten
    Naturligtvis är tröttheten en nattarbetares värsta fiende. Och det spelar ingen roll om jag har sovit jättegott under dagen eller om jag känner mig utvilad och energifylld. För det är rent naturligt och mänskligt att man blir trött som en maratonlöpare när klockan passerat 01:00. Och ju mer man försöker motarbeta tröttheten, desto mer slår den tillbaka.
  3. Rastlöshet.
    Även om jag har hela internet, en tv, en bok, en kollega och hela min fantasi till förfogande så finns det inget värre än att sitta här rastlös och sysslolös. Man blir bara matt av känslan och insikten av att det någonstans sitter någon som gör en massa roliga saker, medans jag sitter här orkeslös och fantasilös.

Inne

  1. En oöppnad dosa snus.
    Inget är finare än att öppna dosan när klockan slår 21:15. Man vet att man har hur många vita påsar som helst att roa sig med hela natten lång.
  2. Keso. Keso. Keso.
    Tänk er att sitta hungrig framför en dator i 10 timmar. Det finns ingenting att äta förrutom kanske ett stenhårt päron som alla andra har petat på redan men lämnat pga just hårdheten. Då är du väldigt glad att du köpte med dig en burk med keso innan du började jobba. För nu kan jag sitta här och mumsa på denna ostmassa med gott samvete. (Och ja, ni kan nog räkna med ännu fler kesoinlägg så länge jag jobbar natt. Och med tanke på att det är 4 månader till så har ni något att se fram emot)
  3. En filt.
    Filten har en mängd olika funktioner. Inte bara linda in sig i när man sitter och skallrar tänderna och får frostskador på ställen man inte ens visste hade. För här blir det kallt vill jag lova.
    Man kan även använda filten till en kudde, om man istället tar en jacka eller något annat för att värma sig i. Filten går även bra att knäla ihop och lägga över magen när man halvligger i en konstig vinkel och man tycker magen ser förstor ut. Det man inte ser har man inget ont av. Och tröttnar man helt och hållet så är det bara att hänga filten över dataskärmen. Och poff så blir man plötsligt ledig för en kopp te och tre snus.
Entry filed under: Allmänt.

06:41 Ännu en natt lider mot sitt slut 00:53 ….

1 kommentar Add your own

  • 1. sandraraven  |  30 juni 2009 kl. 18:17

    Hi! I was surfing and found your blog post… nice! I love your blog. :) Cheers! Sandra. R.

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Michaelssons Twitter

Snabbfakta

Jag inbillar mig att jag är bitterljuv och extravagant. Jag är i vilket fall som helst oerhört tveksam till livet, tillika känslomässigt störd. Utöver dessa defekter bor det en hel del trams här.
oktober 2008
M T O T F L S
« Sep   Nov »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Mest klickade

  • Inget
stats for wordpress

