01:36 – Mitt missbrukande har ibland inga gränser

26 augusti 2008 at 01:37 Lämna en kommentar

En gång i tiden var jag en extrem planeringsmänniska. Detta var nog framförallt under gymnasiet då jag dels pluggade relativt hårt (ja, allt skolkande gjorde ju att man hade en del att ta igen hela tiden), jag jobbade, framförallt så tatuerade jag en hel del, så det kändes ju ganska vesäntligt att planera sin tid och allt man skulle göra osv.
Varenda liten sak jag skulle göra skrev jag ner. Oavsett om det gällde fika med vänner, äta ett äpple, sova middag. Allt var jag tvungen att planera in. Det fanns inte en möjlighet till spontanitet i mitt schema då.

Sen tog jag studenten, blev arbetslös och jag kunde nästan slänga min kalender. Det fanns absolut ingenting att skriva ner. Man kan ju inte skriva ner hur länge man ska ligga i soffan, eller tv-tablån. (Tv-tablån memorerade jag istället). Och det har varit ganska skönt att inte behöva vara beroende av en kalender som jag mer eller mindre använde som en bibel tidigare. Men jag har saknat det. En fulltecknad kalender visar i alla fall att man har ett aktivt och intressant liv.

Nåja, så intressant behöver ens liv inte direkt bli bara för att man skriver ner allt man ska göra på ett papper. Men nu har jag hamnat i planeringsträsket igen. Jag skriver upp allt jag ska göra, allt jag måste komma ihåg, och jag börjar skriva ner dom små detaljerna igen.
Och helt ärligt så känns det underbart bra. För alla desa listor, alla dessa ”måste göra” och ”kom ihåg” sätter lite fart på min annars så lata lekamen. Jag gör det jag skriver upp, och även om jag fortfarande kan ta OS medalj i kvalitetstid med mig själv så känner jag mig mycket nöjdare.

Men det finns såklart en fin balans mellan att ha koll på saker och ting, och vara totalt beroende och missbrukar en kalender. Jag måste se till att behålla balansen lite bättre den här gången. Ska man hålla med sånt där så måste man se till att man inte hamnar i samma missbruk som jag gjorde då.
Men ett litet återfall får väl vem som helst unna sig?

Entry filed under: Allmänt. Tags: , .

22.10 – En trött Michaelsson ber om råd Lite musik

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Michaelssons Twitter

Snabbfakta

Jag inbillar mig att jag är bitterljuv och extravagant. Jag är i vilket fall som helst oerhört tveksam till livet, tillika känslomässigt störd. Utöver dessa defekter bor det en hel del trams här.
augusti 2008
M T O T F L S
« Jul   Sep »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Mest klickade

  • Inget
stats for wordpress

